Cara mudah belajar bahasa Arab

Hari ini saya akan menterjemahkan satu post dari The National (laman web dari UAE) tentang cara mudah belajar bahasa Arab.

Artikel ini bertujuan untuk membantu orang-orang yang bukan menggunakan bahasa Arab sebagai bahasa ibunda atau asal mereka seperti kita, orang Melayu Malaysia supaya dapat menguasai bahasa Arab dengan lebih baik.

cara mudah belajar bahasa ArabSumber: The National

Artikel oleh: Nathan Toronto (Profesor Madya di UAE Kolej Pertahanan Kebangsaan)

Tajuk: Cara mudah untuk membantu murid-murid bangsa asing belajar bahasa Arab

Anak-anak saya telah menghadiri sekolah di Abu Dhabi selama lebih daripada dua tahun, dan saya terkejut dengan betapa sedikitnya Bahasa Arab yang dipelajari oleh mereka, walaupun mereka menghadiri kelas bahasa Arab dua atau tiga kali setiap minggu.

Saya telah mempelajari Bahasa Arab sejak tahun 1997, menggunakan bahasa Arab setiap hari dan pernah mengajar Bahasa Arab. Oleh itu, saya akan menjadi orang yang pertama mengakui bahawa  Bahasa Arab bukan merupakan bahasa yang mudah untuk dipelajari.

Saya tidak akan dapat mencapai titik di mana saya telah “tiba ” dalam kefasihan bahasa Arab dan anak-anak saya mungkin juga tidak.

Walaubagaimanapun, saya dapat merasakan bahawa  anak-anak saya sekurang-kurangnya dapat menguasai kecekapan asas bertutur dalam Bahasa Arab daripada pengalaman mereka tinggal di Abu Dhabi.

Mereka jauh dari kecekapan bertutur dalam bahasa ini sekarang, dan saya sering mengutarakan isu ini kepada tenaga pengajar Bahasa Arab mereka setiap kali persidangan ibu bapa dan guru diadakan.

Salah seorang dari anak perempuan saya memberitahu saya baru-baru ini bahawa dia telah lupa huruf bahasa Arab yang diketahuinya ketika dia mula-mula berpindah ke sini, dan anak perempuan saya yang lain pula berjenaka tentang perbendaharaan kata yang sia-sia dipelajarinya di dalam kelas.

Saya mendengar pelajar sekolah menyanyikan lagu kebangsaan UAE, dan jelas bahawa kebanyakan kanak-kanak bangsa asing tidak mempunyai idea apakah makna perkataan-perkataan tersebut.

Ini sungguh memalukan kerana mempelajari bahasa Arab adalah satu pengalaman yang memperkayakan, peluang untuk warga asing berhubung dengan budaya tempatan.

Sekolah telah hilang peluang keemasan untuk merapatkan jurang antara penduduk UAE dan warga asing, dan saya mempunyai
beberapa cadangan untuk memperbaiki kurikulum Bahasa Arab untuk pelajar yang tidak menggunakan bahasa Arab sebagai bahasa ibunda.

Pertama, mengajar kanak-kanak bahasa Arab yang mereka benar-benar akan gunakan.

Anak-anak saya berinteraksi dengan penduduk tempatan bangsa Arab setiap hari, biasanya di taman permainan sekolah, di dalam kelas, juga di luar sekolah. Besar kemungkinan jika anak-anak saya tahu apa yang hendak dikatakan dalam suasana demikian, mereka akan mengatakannya.

Walaupun kurikulum bahasa Arab yang mereka pelajari memberi tumpuan kepada warna, nombor dan menulis huruf, bagaimanapun ada kemungkinan mereka tidak akan menggunakannya.

Sekolah sepatutnya perlu mengajar anak-anak contoh ayat dalam bahasa Arab yang mereka boleh gunakan ketika berada di taman permainan, di kawasan sekolah, di kedai dan di taman.

Kedua, ajar kanak-kanak makna perkataan yang digunakan dalam lagu kebangsaan.

Tata bahasa Arab adalah kompleks,tetapi lagu kebangsaan adalah cukup mudah untuk kanak-kanak menghasilkan ayat-ayat yang asas – satu kemahiran yang mereka boleh gunakan di tempat lain. Apatah lagi, jika anak-anak tahu apa yang mereka nyanyikan, maka mereka akan lebih cenderung untuk mengingati perkataan tersebut.

Ketiga, mengajar kanak-kanak menggunakan dialog yang boleh dihafal.

Kita menggunakan dialog sepanjang masa, mengulangi perkataan dan ayat yang sama dalam aktiviti harian, seperti bermain, bertemu rakan-rakan baru di taman dan memesan roti di kedai roti.

Menghafaz dialog adalah berguna kerana ia meletakkan perbendaharaan kata baru dalam konteks, yang menjadikan ia lebih cenderung bagi pelajar bukan bangsa Arab untuk mengekalkannya di dalam memori mereka.

Pelajar yang mempunyai latar belakang yang berbeza bahasa sebenarnya menghafal dialog kerana mereka mendengar dialog tersebut dimainkan berulang kali , jadi ia adalah satu proses semulajadi untuk pelajar bukang bangsa Arab menggunakan dialog bahasa Arab dengan cara yang sama . Jika kanak-kanak tahu apa dialog yang hendak dikatakan dan bila untuk mengatakannya, mereka akan melakukannya.

Akhir sekali, memberi kerja rumah kepada kanak-kanak.

Anak-anak saya jarang pulang dengan kerja rumah Bahasa Arab untuk dilakukan, tetapi jika mereka mempunyai tugasan untuk pergi ke taman dan bertemu penduduk tempatan bangsa Arab, atau berjalan di kawasan kejiranan untuk memperkenalkan diri mereka dengan jiran menggunakan bahasa Arab (mungkin dengan bantuan ibu bapa), maka mereka akan menggunakan bahasa Arab di luar kelas.

Kanak-kanak juga boleh mengisi perkataan dalam ruang kosong seperti dalam dialog yang telah mereka hafal atau mereka boleh melakonkan dialog tersebut bersama ibu bapa mereka.

Sudah tentu, dialog ini akan perlu ditransliterasi, tidak dalam tulisan Arab tetapi ia akan membuatkan ibu bapa turut terlibat. Ibu bapa juga dapat mempelajari satu atau dua perkataan!

Sekolah-sekolah di Abu Dhabi tidak boleh ketinggalan peluang untuk membina pemahaman tentang bahasa dan budaya tempatan. Apakah cara yang lebih baik untuk memupuk rasa hormat kepada norma-norma dan nilai-nilai tempatan kalau bukan dengan mengajar Bahasa Arab kepada anak-anak warga asing dengan cara yang berguna dan mudah?

Status Kemajuan Bahasa Arab Saya- Bahagian 1

kemajuan bahasa arabSaudara Asif – Guru bahasa Arab di Youtube Channel: Learn Arabic ini pernah berkata “Bahasa Arab ini susah untuk orang yang malas!”.

Kena kat saya…hehe. 1001 alasan boleh kita beri kalau kita tak mahu atau tak suka sesuatu tu kan?

Dulu memang saya malas…sangat, terutamanya bila saya di asak dengan wazan – wazan untuk kata kerja yang pelbagai hingga rasa nak undur  diri saja dari perjuangan bahasa Arab ni.

Alhamdulillah…saya telah menemui buku dan bahan belajar  yang sesuai sebab buku tersebut bermula hanya dengan empat kata kerja. Yer…saya tidak di asak awal-awal lagi dengan benda-benda yang menakutkan.

Saya dah jumpa formulanya…iaitu buku dari Dr. V. Abdur Rahim dan semuanya PERCUMA!! Alhamdulillah.

Buku yang dihasilkan oleh beliau sangat mudah untuk difahami dan sistematik. Ini kerana pelajaran dari unit 1 hingga ke unit seterusnya tidak begitu padat dan penerangan oleh Saudara Asif sangat membantu untuk memahami keindahan pelajaran dalam setiap unit.

Sekarang, saya sudah berada di unit 18, buku 1 Arabic Madinah yang boleh di muat turun di laman LQ Toronto.Oh ye…buku yang saya beli di Korea Selatan hanya hingga Lesson 8 tapi yang saya muat turun dari laman di atas adalah hingga Lesson 23 (versi lama buku tersebut).

Alhamdulillah. Subhanallah! Kini, ketika saya membaca Surah Al-Qasas, ayat 24: Nabi Musa a.s. mengucapkan ayat ini.

images1

doa nabi musa

Rabbi Inni Lima Anzalta Ilayya Min Khairin Faqir

Kalau ditulis dalam ejaan rumi memang saya rasa biasa saja, tetapi saya sudah tiba di unit 18 dan ternyata apabila dibaca dalam bahasa Arab dan saya telah faham maksud setiap perkataan dalam ayat tersebut. Subhanallah…mengalir air mata saya.

Makna setiap perkataan menusuk kalbu saya. Betapa indahnya bahasa Arab! Subhanallah.

Setiap hari saya pastikan saya belajar minimum 1 jam dari video Madinah Arabic. Kalau saya tertinggal, saya akan tandakan dalam diari, yang saya tak pegang pada janji saya. Biar rasa bersalah sikit..hehe.

Saya bermula pada 23 Julai 2015 dan hingga ke hari ini sudah lebih dari tiga bulan. Tersasar dari niat saya untuk tamatkan Buku 1 Madinah Arabic ini dalam masa 3 bulan atau kurang. Sedih T_T.

Buku 1 Madinah Arabic ada 23 Unit pembelajaran. Masih berbaki enam. Ya Allah, permudahkan lah bagi ku. Amin.

Belajar Bahasa Arab Percuma

PERCUMA?!!

Ya..percuma. ^^ Tak perlu bayar.

Ada internet, ada laptop, ada masa, ada pensel atau pen, ada buku nota di tangan dan…yang paling penting — DISIPLIN! (hehehe…ini yang paling susah ni..)

Benda percuma ni biasanya kita ambil tak serius. Kalau dah semua percuma, kita boleh buat nak atau tanak je kan? Kalau kena bayar…rasa rugiiiiii sangat kalau tak buat sungguh-sungguh.

Sebenarnya, ada banyak sangat bahan-bahan belajar bahasa Arab PERCUMA di alam maya ini = Internet. Lebih-lebih lagi dengan kewujudan Youtube, saya rasa tiada masalah kalau kita cuba korek-korek dan cari video pembelajaran yang sesuai dengan cara pembelajaran kita, speed processor  otak kita ni (hehe…..jangan pentium PRO pulak…) dan mudah untuk difahami.

Channel: Learn Arabic

Saya terjumpa kursus belajar bahasa Arab percuma ini masa tengah tercari-cari video yang sesuai. Masa tu dalam pertengahan bulan Julai 2015.

Mula-mula sekali saya tengok di bahagian komen untuk video di atas ini, ada seorang saudari dia telah berjaya menamatkan pembelajaran ketiga-tiga buku teks Madinah Arabic dalam masa satu tahun dua bulan! Masha Allah. Saudari ini telah berkahwin dan mempunyai anak-anak yang masih kecil.

Ya! Sesungguhnya, segala sesuatu perlukan usaha dan pengorbananan. Bak kata orang putih – No pain no gain!

Guru di dalam video ini menggunakan bahasa Inggeris. Dari hemat saya, beliau berasal dari Pakistan tetapi menetap di Kanada. Apa yang buat saya tertarik untuk belajar menggunakan video beliau adalah kerana beliau menggunakan buku teks Madinah Arabic yang saya bincangkan dalam post sebelum ini.

Cara beliau menerangkan tatabahasa dengan diselitkan lagu-lagu ala Hindustan (sebab beliau kadang-kadang menggunakan Bahasa Urdu), membuatkan saya mudah faham apa yang beliau ingin sampaikan. Masha Allah.

Kalau dulu, bila saya dengar ada orang nak belajar Bahasa Arab je, saya cepat-cepat akan kata “Susah!”. Walhal, saya takde pengalaman langsung belajar Bahasa Arab.

Itu dulu…tapi sekarang bila saya dah ikuti kursus Arabic Madinah ini, Alhamdulillah saya nampak perubahannya. Terutama ketika dalam solat, lebih khushuk kerana saya faham apa yang saya baca. Subhanallah.

Semua video boleh di lihat di Channel: Learn Arabic atau boleh muat turun video dan buku dari laman LQToronto.

Buku Bahasa Arab Pertamaku

Featured image

Saya ambil masa lebih dari dua tahun untuk betul-betul mengambil keputusan untuk belajar bahasa Arab. Maknanya saya mula berura-ura untuk belajar bahasa Arab dengan serius pada tahun 2013.

Kenapa?

Ketika saya berlibur di Korea Selatan, saya ada singgah di sebuah kedai buku-buku Islam yang berdekatan dengan masjid di Itaewon. *Satu kegemaran saya ketika melancong adalah melawat kedai buku dan membawa pulang sebuah sebagai kenangan.^^*

Saya terjumpa buku ini,  Madinah Arabic Reader – Book 1. Menarik! Terdetik begitu dalam hati saya. Harganya pun tak berapa mahal. Hanya 10,000 won sebuah.

Sebelum membelinya saya selak beberapa lembar muka surat untuk pastikan yang saya tak menyesal sesudah membelinya. Saya tak nafikan yang saya sebagai insan yang lemah ini memang ada tabiat hangat-hangat tahi ayam *Nauzubillah. Ya Allah, kurniakanlah ketekunan, kesabaran dan kesungguhan bagiku untuk mendalami bahasa Arab ini. Amin. *

Menariknya tentang buku ini, banyak gambar yang berwarna-warni supaya tidak cepat bosan dan tulisannya juga tak terlalu kecil seperti buku-buku ilmiah di universiti. Senang cerita…santai.

Walaubagaimanapun…medium bahasa utama buku ini adalah dalam bahasa Inggeris dan sekurang-kurangnya kita mesti faham bahasa Inggeris dahulu untuk memahami buku ini.

Ok..buku dah menarik, saya faham bahasa Inggeris..Alhamdulillah tapi kenapa? kenapa masih malas lagi? Kembali kepada niat.

Saya masih belum rasa kemanisan bahasa Arab ini.

Buku Madinah Arabic Reader – Book 1 adalah karya Dr. V, Abdur Rahim, bekas pensyarah Bahasa Arab selama 30 tahun di Universiti Islam Madinah. Boleh lihat biodata beliau di laman ini.

Mulakan dengan niat yang betul

بسم الله الرحمن الرحيم

Dari dulu lagi nak belajar bahasa Arab ni tapi tak pernah ada disiplin, semangat membara-bara dan perasaan membuak-buak nak sunguh-sungguh belajar macam masa belajar di universiti dulu.

Almaklum..apabila umur sudah meningkat, sibuk dengan kerjaya dan rumahtangga maka belajar bahasa dan menguasainya adalah seperti sesuatu yang mustahil sebab ia memerlukan komitmen yang tinggi, lebih-lebih lagi untuk menghafal tatabahasa (grammar), perkataan-perkataan baru (vocabulary) dan macam-macam lagi.

TAPI…

di mana menariknya bila kita dapat menguasai bahasa Arab?

  • Boleh faham Al-Qur’an tanpa baca terjemahan – dah jimat masa di situ ^^
  • Boleh faham bacaan dalam solat (bagus untuk lebih khusyuk dlm solat…iye lah…syaitan kat sebelah tu dok tunggu je peluang untuk fikiran kite melayang) dan bila kita faham apa yang Allah cuba sampaikan pada kita, boleh menangis dan rasa insaf sangat-sangat..
  • Boleh praktis cakap dengan orang Arab kalau pegi umrah or Haji ataupun sekarang ramai orang Arab suka melawat Malaysia, boleh lah jawab bila ada yang sesat tanya jalan ke..hehe
  • Kalau dah fasih…bolehlah baca kitab2 bahasa Arab yang masyhur
  • Boleh ajar orang lain supaya lebih kuat memori kita dalam menguasai bahasa Arab dan ini adalah saham akhirat. Sesuatu yang kita tak nampak tapi bila kita dah tiada di dunia ini..kita akan terus kutip keuntungannya. Insha Allah.

Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Nabi Muhammad s.a.w bersabda:

“Apabila seorang anak Adam mati putuslah amalnya kecuali tiga perkara:

sedekah jariah atau ilmu yang memberi manfaat kepada orang lain atau anak yang soleh yang berdoa untuknya.”

(Hadith Sahih – Riwayat Muslim dan lain-lainnya)

Tak dinafikan… ada sekelumit rasa rugi..”Kenapalah aku tak belajar bahasa Arab dulu? Kenapa ibu bapa aku tak hantar aku pergi sekolah belajar bahasa Arab?”

Dengan teknologi yang canggih zaman ni…semua maklumat di hujung jari dan banyak sangat video yang kita boleh gunakan untuk belajar bahasa Arab dengan percuma, kenapa masih rasa malas dan masih tak mahu ambil peluang?

Di sini pentingnya kita pasang NIAT yang betul, semak semula NIAT kenapa kita nak belajar bahasa Arab ini sambil berdoa dan minta padaNya supaya kita sentiasa tekun dalam usaha untuk mendekatiNya.

Dalam awal Mac 2015, saya ada ambil kursus pendek Psychology from Islamic Perspective dari Islamic Online University. Seorang ustaz bernama Bilal Philips dalam kursus Aqeedah 1 berkata – Berniatlah dengan nama Allah apabila belajar sesuatu untuk mendapatkan Taufik dan HidayahNya bukan dengan niat lain dan sentiasa berdoa supaya Allah beri kita kekuatan supaya tekun dalam usaha kita.

Insha Allah. Allah tak akan sia-sia kan usaha hambaNya apabila dia berniat untuk mendekatkan diri pada Allah.

وَعَنْ أَبِى هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُوْلَ اللهِ قَالَ:وَمَنْ سَلَكَ طَرِيْقًايَلْتَمِسُ فِيْهِ عِلْمًا,سَهَّلَ اللهُ لَهُ طَرِيْقًا إِلَى الجَنَّةِ

Dari Abu Hurairah radhiallahu’anhu, sesungguhnya Rasulullah (SAW) bersabda: “Barang siapa menempuh jalan untuk mencari ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan ke syurga.” (H.R Muslim)