Cara Mudah Belajar Bahasa Arab – KIBAR

Apa itu ‘Cara Mudah Belajar Bahasa Arab – KIBAR’? 

Pada bulan Mac lepas, seorang sahabat mencadangkan saya untuk mendengar ceramah Ustaz Muhammad Abdullah atau lebih dikenali sebagai Ustaz Amin dari slot Pesona D’Zahra oleh radio IKIM (Institut Kefahaman Islam Malaysia).

Setelah hampir dua bulan mendengar ceramah beliau, Alhamdulillah, sungguh banyak perubahan dalam sikap saya untuk menangani kehidupan berumahtangga. Mendengar tip-tip dari Ustaz Amin dengan lawak-lawak selamba beliau sedar tak sedar dah habis dengar dah. Best!

Ok..apa kaitannya dengan ‘Cara Mudah Belajar Bahasa Arab – KIBAR’? 

Semalam..setakat ini saya telah belajar bahasa Arab dari buku nombor 2 – Madinah Arabic hingga sampai unit 27. Susah! Itulah yang saya boleh katakan sekarang. Hmm…saya mengambil satu langkah ke belakang sebentar untuk rehatkan otak saya yang tepu ni.

Tiba-tiba, sedang rehat-rehat, terdetik dalam hati…”Radio IKIM mesti ada slot belajar bahasa arab kan?”

IKIM FM-hayya bil arabiah

Terus saya buka Sheikh Google dan terjumpalah slot Hayya Bil Arabiah di IKIM FM. Masih dengan Sheikh Google, saya terjumpa Ustaz Rusdi adalah mentor yang mengendalikan slot tersebut dari tahun 2011 hingga 2013. Boleh langgan slot Hayya Bil Arabiah dengan hanya RM1 untuk satu slot di TVIKIM-Niaga.

ustaz rusdi

Dari situ saya pun melayari laman internet beliau: ustazrusdi.com. Inilah dia penemuan saya dari laman beliau –  ‘Cara Mudah Belajar Bahasa Arab – KIBAR’ Masha Allah!

‘Cara Mudah Belajar Bahasa Arab – KIBAR’ ini adalah teknik beliau mengajar Bahasa Arab untuk pelajar yang bukan bangsa Arab. KIBAR – Kelas Intensif Bahasa Arab.

Dari laman beliau, beliau juga telah melancarkan siri video yang boleh dilihat di sini: Pengajian Online KIBAR. Ini bermakna untuk pelajar seperti saya yang tidak tinggal di Malaysia, ini adalah satu peluang yang sungguh berharga. Ilmu yang diberikah hanya percuma.

Saya telah memulakan pengajian online KIBAR – KIBAR ASAS 01 – WIRID, DOA & BACAAN DALAM SOLAT dahulu. Semalam saya telah menonton video beliau untuk KIBAR Asas – Episod 1 (Bahagian 1 dan 2).

Dari tajuk saja kita dapat rasakan…inilah dia antara sebab kenapa kita MESTI belajar Bahasa Arab. Ini adalah untuk memantapkan lagi fokus dan khushuk kita ketika solat dan berdoa. Bi iznillah.

Oleh kerana saya telah mempelajari bahasa Arab menggunakan buku Madinah Arabic terlebih dahulu, jadi saya tidak mempunyai masalah untuk memahami pengajian online Ustaz Rusdi.

cara mudah menguasai bahasa al quran

Tetapi untuk mereka yang baru pertama kali ingin belajar bahasa Arab dari pengajian online KIBAR – Ustaz Rusdi, mereka MESTI menggunakan buku teks beliau untuk memahami video tersebut. Ini kerana beliau menggunakannya ketika mengajar pelajar-pelajar beliau seperti di dalam video tersebut.

Boleh dapatkan buku beliau di laman ini: Cara Mudah Menguasai Bahasa Al-Qur’an atau hubungi Puan Fiza 019-279 3487.

Pendapat saya: Saya menggunakan pengajian online KIBAR ini untuk menambahkan dan memantapkan lagi pemahaman bahasa Arab saya. Pengajian Online saya masih lagi menggunakan buku Madinah Arabic dari pengajian online di LQToronto. Di LQToronto, ia adalah dalam bahasa Inggeris tetapi pengajian online KIBAR adalah dalam bahasa Malaysia. Kedua-dua guru dari LQToronto dan KIBAR mempunyai teknik pengajaran yang berbeza tetapi melengkapkan antara satu sama lain. Setelah hampir tamat buku 2-Arabic Madinah, saya dapati dengan melihat pengajian online KIBAR ini dapat meluaskan lagi cara untuk memahami subjek yang saya telah pelajari dan ada sebahagian penerangan lebih mudah untuk difahami mungkin kerana Ustaz Rusdi tahu bagaimana atau dari sudut mana untuk ‘memerangkap’ teknik menguasai bahasa Arab itu dari mindset seorang pelajar berbangsa Melayu.

Wallahualam.

Leave a Reply

